Je lepší žít, než mít
Zase jsem to
smazala. Už potřetí. Já nějak nevím, jak to uchopit. Nechci se nikoho dotknout
a nechci, aby text vyzněl závistivě už jen kvůli tématu. Ten první byl
nejlepší, ale už se do toho nějak nemůžu znovu trefit. Druhá verze se míjela
účinkem a ta třetí už byla plná nových, dalších postřehů. Tak to nějak zkusím
shrnout do jedné, snad už poslední, verze.
Jsem docela
aktivní na Instagramu, protože za prvé to považuji za takový foto deník a za
druhé dneska, když píšete blog, se bez sociálních sítí neobejdete. Sice nevím,
jestli někdo, kdo ve stories vidí, že jsem publikovala článek, na ty stránky
vleze, ale což. Na SWIPE UP můžu zapomenout, protože deset tisíc sledujících
nebudu mít ani ve snu. Nicméně v sobě stále živím nějakou naději. Ale k tomu
Instáči. Sleduju povětšinou mladé maminy na mateřské, potažmo rodičovské.
Spousta z nich už si přes IG a spolupráce vydělává, což já úplně
neuznávám. Až na výjimky. Takže hromadu produktů a výrobků, hraček a věcí pro
miminka a děti mají právě díky spolupracím. Pro ty, co nevědí, co to tady
plácám. Spoluprací se rozumí, že firmy sondují na Instagramu a vyhlídnou si
maminky s velkým počtem sledujících, těm pak na oplátku za propagaci
produktu, nabídnou danou věc zadarmo. Ony pak musí s předem domluvenou
frekvencí publikovat fotky, na kterých předmět figuruje. Někdy je to vážně
okaté a každý den na fotce svítí firemní logo. Nedávno se třeba jedné české
herečce/zpěvačce narodilo miminko. Hned první příspěvek, který od narození
publikovala, byl spoluprací. Držela na videu prcka, zpívala mu a na druhé fotce
šup. Kupte si to, je to super. Nebo ještě nějakých pár měsíců zpátky profily
mamin na IG zaplnily reklamy na hodinky jedné, mně neznámé, značky. Já jim to
neberu, je to jejich věc. Ale často, když chci něco pořídit, tak tápu. A pak
nevím, když maminy takhle něco propagují, jestli je to vážně užitečný nebo
jestli to je prostě jen business. Stalo se mi to s plenkami. Nějak se mi
zajídaly Pampersky a chtěla jsem zkusit nějaké jiné. Bohužel to byl právě ten
případ, kdy šlo o pouhý zisk ze spolupráce. Maminy je vychvalovaly, jak jsou
super a neprotečou. První „bobek“, co do plenky Bětka poslala, skončil na
zádech a ještě šustily jak igelit. A smrděly i bez Bětčiny nálože.
No, ale teď to
hlavní. Tyhle maminky mívají často díky spolupráci věci, které nejsou úplně
nejlevnější. Pokud ještě nejsou ke svým sledujícím úplně fér, tak ani nenapíší,
že se o spolupráci jedná. Cílem influencerů je ovlivňovat davy. Sama to znám.
Kouknu na IG, vyskočí na mě tohle a támhleto, něco se mi líbí, jdu se podívat
na stránky a když mám pocit, že by to mohlo být fajn, tak to koupím. Tak a teď
si vezměte, že ta mamina dostane zadarmo věc, která stojí třeba pět tisíc. Jen
za to, že bude po dobu, nevím kolika měsíců, sem tam publikovat fotky. A
ostatní maminy, co ji sledují, neví, že se jedná o spolupráci, protože tam nemá
ten upřímný hashtag spolupráce. Najednou začne být frustrovaná, že to nemůže
okamžitě koupit. Ale ten produkt je přece super a všechny ostatní mámy kolem ho
kupují. Je podle mě totiž jen zlomek maminek, co si můžou takové věci dovolit
koupit. Vážně se tu u některých věcí pohybujeme v řádech tisíců. Teď
kupříkladu vyšla nová kolekce fusaků od dvou, mezi maminami, hodně známých
značek. Ty fusaky jsou nádherný, designovky jako blázen. Každá mamina sní o
tom, že ho na zimu do kočárku koupí. Ale ty ceny jsou fakt šílený a vezměte si,
že za rok už se do něj to miminko nevejde.
A druhá věc, která
mi na tom trochu vadí, je uniformita. A taky fakt, že pokud tu určitou věc
nemáte, tak jste totálně out. Mně je to třeba jedno. Já řeším jen to, že
nechápu, kdo to za ty sumy může kupovat a proč? Ať už jde o fusaky, kočárky,
čepičky, oblečení. Konkrétně. Kupte kočárek Joolz v základu za čtyřicet
tisíc, k tomu fusak od Elodie Details za čtyři tisíce, oblečte mimčo do
hadrů za litr z Lindexu, ze kterých za měsíc vyroste, a ještě mu nasaďte
čepičku za osm stovek. Tak bude vaše dítě in a budete moct publikovat na Instagram
fotky a ostatní vás budou obdivovat. A sledovat. Pak možná dosáhnete těch
desíti tisíc sledujících a budete moct dát do stories přímo odkaz na vaše
stránky.
Tahle doba je
zvrácená. Co jsem tím ale vůbec chtěla říct? Že to nechápu. Kdy a proč začali
být lidé takoví materialisti? Proč jsou značky ukazatelem životní úrovně?
Nemůže se mít člověk dobře i v oblečení z druhé ruky a s poděděným
kočárkem a fusakem? Možná, že kdybych si postavila svůj Instáč na doporučeních
pěkných kousků z druhé ruky, že bych byla originální a k těm sledujícím
bych se prokousala stejně rychle jako maminy parazitující na spolupracích.
Zase, nechci házet všechny do jednoho pytle. Pořád tvrdím, že některé
spolupráce jsou super. Když to ta dotyčná přizná, to je první ukazatel. A když tam
neláduje jednu spolupráci za druhou. Některé maminky si hodně vybírají a ty
sleduju ráda, protože vím, že ten produkt bude super.
Snad se mi
konečně podařilo vyjádřit se tak, aby to dávalo smysl a nevyznělo to jinak, než
jsem chtěla. Nikdy nedokážu pochopit, jak někdo může být ochotný tolik
investovat do dočasnosti. Děti z toho vyrostou, věci zničí a hlavně,
maminy, je jim to úplně jedno. Potřebují vás a vaši lásku, ne věci za tisíce.
Spousta lidí by si měla uvědomit, že štěstí se nedá měřit věcmi. Štěstí nejde
měřit. To jde jen pocítit a žádná věc vám trvalé štěstí nepřinese. Protože kdo
je nenasytný a má neustálou potřebu se obklopovat dalšími a dalšími věcmi, nikdy
nepocítí úplné uspokojení. Lidstvu chybí skromnost. Žijeme v přílišném blahobytu.
Buďme skromnější a stavme na první místo lidi, ne věci.
Komentáře
Okomentovat