Výchova dětí a zejména těch prvorozených - inspirováno Nevýchovou
Téma dnešního článku
není tak úplně z mojí hlavy, i když mi v ní něco podobného už dlouho leží.
Možná spíš v žaludku. Mám na mysli výchovu prvorozených a druhorozených
dětí a jak se proměňuje vztah rodičů k dříve narozeným potomkům s příchody
těch dalších. Včera jsem zhlédla webinář Nevýchovy s názvem Tajemství
výchovy prvorozených dětí. Byla jsem připravená na všechno, zejména na to, že
se v určitých negativních aspektech budu poznávat. A taky, že ano a půlku
webináře jsem zase probrečela. Pokusím se nějak shrnout poznatky, které jsem
během vysílání nashromáždila a dám je do kontextu s vlastními zkušenostmi.
Zásadní je
rozdělení na dvě období. To jest období před sourozencem a po sourozenci. A já
bych dodala ještě jedno. Údobí, než se vůbec stanete rodiči. Tím posledním bych
asi začala. Nebudu se o něm nijak zvlášť rozšiřovat, ale během první fáze
dochází ke shromažďování poznatků a hmotných statků týkajících se budoucího
člena rodiny. Z těch poznatků můžu jmenovat třeba čtení různých
těhotenských knih a časopisů, což jsem ani nedělala, protože jsem si dost dobře
uvědomovala, že na dítě vás nepřipraví nic. Ani dobrá kniha, ani masáž hráze,
nic. Hmotné statky zahrnují kočárek, postýlku, přebalovací pult, vaničku,
hadříky a další milion věcí, o kterých vám zkušenější matky radí, že se bez
nich neobejdete. Obejdete, ale to předem nevíte. Každopádně před prvním dítětem
máte neuvěřitelné množství času a připravujete se na to být dokonalým rodičem.
A o tom už mluvila včera Nevýchova. Problém nastává ale po narození prvního
potomka. Ta dokonalost, jakou se rodič snaží vyznačovat, se postupně přenáší na
dítě. Už to není o tom, že my pro dítě chceme to nejlepší. Tzn. že mu kupujeme
ty nejdražší příkrmy, mažeme bio olejem apod. Jak přibývají měsíce, postupně
tvoříme svůj malý Pygmalion a neustálými pochvalnými komentáři a tleskáním
kvůli každému bobku, dokonalost přenášíme na něj. Stojí v centru naší
pozornosti a každý jeho úspěch je i naším úspěchem. Pasení koníčků, první
úsměv, první přetočení, cucání palců, chytání věcí, plazení, lezení, chození,
první slova, první věty, poznávání zvířátek, barev. Takhle bych mohla
pokračovat donekonečna. Na všechno netrpělivě čekáme a za všechno dítě
chválíme. Je zvyklé na naši stoprocentní pozornost a hlavně na to, že když něco
udělá správně, přichází odměna. To je systém, který dítě pochopí velmi rychle.
Stejně tak jako v opačném případě, když něco provede, tak přijde trest. A
pak přijde rána v podobě narození sourozence.
Do této chvíle
mělo dítě rodiče jen pro sebe. Nic než ono nemělo takovou prioritu. A najednou
je tu vetřelec. Nevýchova vyděluje dva typy změn v chování dítěte. Buď se
stane, že dítě zvlčí, anebo se z něj stane rozumné dítě. Já bych spíš řekla,
že dost předčasně vyspěje. Druhý typ změny je prý častější u holčiček. Maminy,
co mají prvorozené holčičky, jistě znají takové to papouškování. U nás to
vypadá třeba takhle: „Bětko, nech tu skříňku, nelez tam.“ Napomenu Bětku. „Bětuško!
Nech to! Nelez tam! Jdi pryč!“ Papouškuje Emča. Mám ji prakticky pořád za
zadkem a cokoliv udělám ve vztahu k Bětce, okamžitě přiběhne a dělá totéž
nebo strhává Bětky pozornost na sebe. Nicméně ta změna, která nastává po narození
miminka, musí být pro tu malou duši jen těžko pochopitelná. Najednou si s ním
maminka nehraje tak jako dřív. Pořád nosí miminko a místo malování chodí ven na
nudné procházky s kočárkem a ani nemůže být pořádně na hřišti, protože
brácha nebo ségra má hlad, sotva vystrčí paty ze dveří. Někteří radí, že je
potřeba staršího sourozence do péče o miminko zapojit. Aby neměl pocit, že je
na druhé koleji, ale že je v rodině stále důležitý. Ano, ale asi jen do
určité míry. A taky je důležitý způsob, jakým o pomoc prvorozence žádáte. A především,
že o pomoc žádáte a ne, že nařizujete, aby něco udělal. Tady Nevýchova radí
nenakládat na starší dítě zodpovědnost za mladšího. Vy jste rodiče a především
vy se musíte o svoje dítě postarat a ne, že v rámci zapojení se o péče o
miminko přenecháte některé činnosti vlastnímu potomkovi. Který navíc ještě
nemůže být schopný, ani to po něm nelze chtít, aby se o miminko postaral. V jakémkoliv
věku. Zhruba v této části uvedla přednášející pravdivý příběh. Nechce se
mi to úplně parafrázovat. Navíc já bych ničeho takového schopná nebyla. Ale
shrnu to, abyste měli představu, jak někteří rodiče své prvorozené dokážou v tak
útlém věku poznamenat.
Za úkol jsme měli
zavřít oči a představit si, že jsme pětiletá holčička, která sedí v obýváku
na koberci a hraje si. Přijde za ní maminka, že musí dolů k tetě, protože
zapomněla koupit mlíčko a aby mohla dodělat koláč, tak potřebuje pár deci.
Holčička měla pohlídat mladší sestřičku a pokusit se ji udržet v neřvoucím
stavu. Jenomže sotva se zabouchly dveře, malá sestřička začala plakat, protože
neviděla maminku. Takže starší holčička započala s trdlováním, které
obvykle fungovalo a taky, že zabralo. Skákala, točila se, tancovala. Jenomže
pak zavrávorala a do ségry strčila a ta spadla a bouchla se do hlavy o stolek
tak, že jí začala téct krev. Samozřejmě se znovu rozplakala a to tak, že pomalu
nemohla dýchat. Holčička zařvala mami, jenže maminka nikde nebyla. Vzpomněla si
na to, jak šly s maminkou po ulici a na silnici ležela kočka v kaluži
krve a maminka jí řekla, že půjde do nebíčka, když má takhle kolem sebe tolik
krve. Tak si holčička myslela, že i sestřička půjde do nebíčka, protože jí teče
krev. No a v tom mohutném řevu se domů vrátila maminka a slyšela nářek.
Přiběhla a ptala se holčičky, co se stalo. Jenže ta plakala, protože byla z celé
té situace v šoku. Maminka ji pokárala, že měla na sestřičku dávat pozor a
místo toho pláče a teče jí krev.
Ta scéna byla
natolik emotivní, že jsem měla knedlík v krku a po tvářích se mi valily
slzy. Já osobně bych nikdy něčeho takového nebyla schopná. Nesvěřila bych
přerostlému miminku ještě menší miminko. Na takovou zodpovědnost není dítě v tak
nízkém věku připravené a žádný rodič nemá právo na něj valit tak velkou tíhu.
Já spíš Emu nechávám, co se týče péče o Alžbětu, bokem. Ona občas sama přijde,
že chce něco udělat. Třeba ji umýt nebo nakrmit. V tom jí pak samo sebou
nebráním. Ale ať je Ema sebevíc šikovná a skvělá ségra, na tohle kolikrát
nestačí sami rodiče, natož batole. Myslím, že v tomto ohledu máme doma
konto čisté. Má jen takové povinnosti, jaké by ve svém věku měla mít. Musí si
mýt ruce, uklízet hračky, oblékat se a svlékat. Nic, co by ji mělo nějakým
způsobem zatěžovat nebo frustrovat.
A jak z toho
kolotoče ven? Nikdo není dokonalý a snažit se být dokonalým rodičem je nesmírně
vyčerpávající a jak jsem zjistila, spíš kontraproduktivní. Je fajn v té honbě
za perfektností polevit a uvědomit si, že naplňovat vlastní ambice skrze děti,
je blbost. Pak s nimi budete akorát chodit předčasně k psychologům a
řešit, proč nemají dostatek sebevědomí. A odpověď je nasnadě. Od mala jste na
ně kladli přehnané nároky a oni ve snaze vám vyhovět, nikdy nebudou mít pocit,
že jsou dobří. Protože nikdy nebudou moct naplnit nenaplněné ambice svých
rodičů. Zatímco vy budete snít o tom, že bude Maruška vydělávat statisíce
jakožto právnička, Maruška bude ve sprše zpívat se sprcháčem v ruce a
sledovat se slzami v očích Superstar.
Další zásadou,
kterou byste měli podle Nevýchovy jako rodiče dvou a více děti ctít, je
nesrovnávat je. Každé dítě je jiné a myslet si, že sourozence vychováváte
stejně, je nesmysl. Už jen ten diametrální rozdíl, do jakého prostředí se
narodí. To už je samo o sobě protimluv. Takový evergreen: „Vždyť je oba
vychovávám stejně. Tak jak to, že jeden je takový a druhý makový.“ Nemyslím si,
že by se měl člověk stydět, když se ke každému z dětí chová jinak. Ovšem
za předpokladu, že tím ani jeden z nich nebude trpět. Já třeba vnímám
ohromné rozdíly v tom, jak jsem přistupovala od začátku k Emě a jak
přistupuju k Bětce. Je to věkem, zkušenostmi a taky určitým nadhledem,
které člověk během výchovy dítěte získá. S Emou jsem opravdu asi toužila
po tom být skvělá. Aby hned lezla, a když nelezla, tak jsem se cítila
frustrovaná a méněcenná. Všechny děti kolem už chodily a Ema se sunula po
kolenou a plazila se stylem raněný voják. Pokud by Bětka měla psychomotorický
vývoj stejně opožděný jako Emča, nebudu se nijak vzrušovat, protože vím, že se
to tak jako tak jednou naučí. A kdy to bude, to je čistě na ní. Nebudete horší
rodiče jen proto, že vaše dítě ve dvou letech ještě neumí počítat do deseti.
Ten přístup k oběma je hodně rozdílný a Emča měla bohužel asi tu nevýhodu,
že byla první a stala se takovým nechtěným (rozumějte ne cíleným, ne že jsme ji
nechtěli) zkušebním modelem. Všechno jsme se na ní učili. A pořád učíme. Bětka
oproti ní roste trochu jako dříví v lese. Velkou spoustu věcí vypouštím a
možná to bude v budoucnu nevýhoda druhorozeného dítěte. Už to naopak zase
tolik neprožíváme. Ale k tomu srovnávání jako takovému. Chci se ho co
možná v největší míře vyvarovat. Nejsem naivní a myslím, že mi to někdy
asi ujede. Pod návalem emocí nebo vzteku, který mi občas, no docela často,
holky působí. Ale takové to: „Co to zase děláš? Podívej se, jak ségra jí. Proč
ty musíš dělat opak?“ Nebo: „Co ta dvojka z češtiny? Ségra má jedničku.“
To jsou zabijáci sebedůvěry a sebevědomí. A pokud chceme vychovat sebevědomé a
cílevědomé děti, neměli bychom hřešit slovy. A už vůbec ne se něčeho takového
dopouštět na svých dětech.
Aby se prvorozené
dítě mohlo cítit, že o svoje rodiče nepřišlo, potřebuje jednu zásadní věc. Být
někdy s maminkou nebo tatínkem, či dokonce oběma samo. Bez vetřelce. To je
něco, co konkrétně mě dost trápí. Bětka je ještě hodně malá a vzhledem k tomu,
že je ještě závislá na mléčných zařízeních, nemůžu ji někomu nechat, popadnout
Emu a jít s ní třeba do divadla nebo plavat. Jednou o víkendu jsme byly
společně na komentované procházce a hledaly jsme trilobity. Tatínek byl doma s Bětkou,
ale stále jsem byla na telefonu, kdyby se savec přihlásil o slovo. A pak je tu
ještě ten fakt, že chceme s Kubou trávit čas společně, jako rodina. To
vylučuje tu možnost rozdělit se na skupinu A a skupinu B. Možná jsem teď trochu
alibista a jednoduše se nechávám příliš ovládat vlastním strachem. Kdybych Emu
popadla a někam s ní šla, nic by se vlastně nestalo. Kaše tu je,
přesnídávky taky, takže hlady by neumřela. Mlíko už je teď spíš doplňkový
sortiment. Alespoň z mého pohledu. Takže na tomhle je ještě třeba
zapracovat a já si toho jsem moc dobře vědoma.
Do článku jsem
vnesla velký kus sebe. Ne všechno jsou myšlenky Nevýchovy, ale je fakt, že tentokrát
se s ní dost shoduju. Nejsem nevýchovný typ rodiče, jsem spíš
autoritativní. A ačkoliv jsem se o partnerský přístup snažila, narazila jsem. I
když poslední dobou můj autoritativní přístup trochu selhává. Přičítám to krizi
ve třetím věku dítěte. Snad jsem vše vyjádřila dost pochopitelně a
srozumitelně. Informací bylo mnoho a jejich přijímání je silně subjektivní
záležitost. Je to jako když si děláte poznámky při přednáškách. Když srovnáte
troje zápisky z jedné přednášky, často, pokud se nejedná o faktická data,
máte pocit, že se jedná o tři různá pojednání. Jsem otevřená diskuzi. Takže
pokud by se chtěl někdo zeptat na nějakou konkrétní část, stačí napsat. Já
doufám, že jsem zmínila tak nějak všechno. Ale jak říkám, je k tomu přidružených
dost mých myšlenek.
Komentáře
Okomentovat