Dobrý ročník na nočník?
Nočník. To jest
velké téma, které hýbe rodičovským, potažmo spíš maminkovským světem. Kdysi
jsem četla v jednom článku, že až od patnácti měsíců je dítě schopné
vědomě ovládat svěrač. Že až tehdy se v souvislosti s vyprazdňováním zapojuje
centrum mozku, které má tuto činnost na starosti. Údajně je taky dobrý signál,
jak rozpoznat, že je dítě zralé, že při chůzi po schodech střídá pravou a levou
nohu. A jak to vidím já?
Dneska jsem pro
změnu přelouskala na netu článek, jaké jsou maminky podle znamení. Titulek mě
zaujal, protože, ruku na srdce, to je pěkná blbost. Nicméně jsem se o sobě
dozvěděla, že než abych se snažila naplňovat nějaké ambice, s dítětem si
raději hraju, protože jsem si vědoma toho, jak to všechno letí. S čímž se
ovšem ztotožňuju. Ne proto, že jsem střelec, ale protože to podle mě dává
smysl. Necvičila jsem s ní dvacet čtyři hodin denně, aby se co nejdřív
překulila. Neházela jsem jí neustále něco pod nos, aby se za tím rozlezla.
Nepořídila jsem jí chodítko, aby ťapala dřív, než na to bude připravená.
Všechno jsem vždycky nechávala na ní. Tím samozřejmě nechci na sebe házet
špínu, že bych na ni kašlala. Ale zkrátka jsem jí nebyla pořád za zadkem, takže
z ní roste celkem solidní samorost. Tak proč řeším ten zpropadený nočník?
Odpověď je celkem
nasnadě. Může za to tlak okolí. Kamarádky, jejichž děti už úspěšně na nočníku
dřepí, ale taky rodina. Ano, my už jsme ve dvou letech plenky neměli, protože
něco jako jednorázová plenka bylo sci-fi. Kdo by se s tím chtěl pořád
prát, že ano? Tak se to prostě hrotilo, abychom co nejdřív chodili na nočník,
potažmo záchod. Pak taky výhružky, že dítě nevezmou do školky, pokud nebude schopné
si minimálně říct, že jestli si paní vychovatelka nepospíší, bude to v gatích.
To je vlastně všechno pěkný, ale je tu jeden podstatný rozdíl. Chodit si
sednout na nočník a možná si spojit, že mám čůrat nebo provést tu smrdutější
verzi a uvědomit si nutnost a jít tam dobrovolně a za účelem jedno či druhé
vykonat. Upřímně, které dítě je schopné třeba v roce, roce a půl o tom
takhle přemýšlet? Skoro bych si troufala říct, že žádné.
Posazuju ji tam
taky. Když se vyčůrá, tak uděláme oslavný tanec, Ema čapne nočník, dojde s ním
k záchodu, vylije to do něj a ještě tekutině zamává. Děsná zábava. Ale to
je tak jeden pokus z dvaceti. Vždycky si říkám, že to chce trpělivost, že
jí to dřív nebo později v té hlavičce cvakne, co se po ní žádá. Ale není
opravdu ještě příliš brzy? Šoupla jsem ji do jídelní židličky jen v gaťkách,
do ruky vidličku, v misce meloun. Ten je, jak je známo, močopudný. To vše
s naivní představou, že až se jí začne chtít, tak udělá čššššššš, jako
vždycky, když se projde kolem nočníku. Za tři, dva, jedna, teď byla pod
židličkou loužička. To dítě prostě ještě neví, že to na něj jde a pokud v nočníku
něco při posazení skončí, tak je to náhoda, že se zrovna vychytal ten moment.
Může to všechno
znít jako moje výmluvy a lenost. Ale do vínku mi byla dána vlastnost o všem
dost přemýšlet a všechny vstupy a výstupy řádně promyslet, porovnat a
vyhodnotit. A jak tak koukám na svou dceru, musím realisticky říct, že to je
zatím marný boj. A hlavně, já bojovat nechci. Nezařadím se mezi maminy, co si
rvou vlasy, že dítě ještě ve dvou letech chodí s plínkou. Tak ať s ní
pak klidně ještě chodí. Pokud sama nebude schopná si na tu věc dřepnout a
vědomě udělat, co si její tělo bude žádat. Odmítám ji vyrušovat během hry jen
proto, že vidím, že zrovna naplňuje bezedný obsah těžko recyklovatelného
výrobku.
Možná si kopu
hrob, ale následky si ponesu jen já. Ale věřím, že jednoho dne přijde a sama
řekne, že už plínu nechce. A jestli to bude za půl roku nebo rok, je mi fakt
putna.
Komentáře
Okomentovat