Očistná síla pláče
Poslední dobou je
to celkem informační smršť. Asi že jsem se o dětskou mysl začala tak aktivně
zajímat. Dokonce jsem v sobě zase objevila to nutkání zkusit psychologii
dálkově studovat. Ale obávám se, že s holkama na krku to je nemožné.
Včerejší webinář
Nevýchovy byl věnován dětskému pláči. Obvykle je prořvu, protože se mě téma
vždycky nějakým způsobem dotýká. Včera to nebylo tak intenzivní. Možná proto,
že Emí moc nebrečí a když, tak víme proč. Tak jak to s tím pláčem je?
Pláč jako takový
je biologického původu a je pro nás něco jako blikající kontrolka v autě,
že se vyskytl nějaký problém. Z naší přirozenosti máme potřebu ho začít
okamžitě hasit. Ale bohužel jsme poznamenaní výchovou a tím, jak bylo na pláč v minulosti
nahlíženo. Slzy přece znamenají slabost a ta se veřejně neventiluje. Co jsme
slýchali jako malé děti? „Přece nebudeš plakat? Vždyť jsi velká holka! Kluci
nepláčou. Podívej se na sebe, jak jsi ošklivá, když brečíš. Neřvi, už jsi velký
kluk. Pláčou jenom ubulánci. Kdo to má furt poslouchat, jak ječíš?“ A my jsme
se z lásky k našim rodičům a z potřeby se jim zavděčit, naučili
pláč potlačovat. Taky ze strachu, že nás maminka nebude mít ráda, když budeme
brečet. Naučili jsme se za něj stydět.
Podle Nevýchovy
existuje mnoho strategií, kterými se snaží odvést pozornost dítěte od příčiny
breku. Patří mezi ně třeba vyhrožování, zákazy, citová vydírání, ale dvě jsou
nebezpečné v tom, že jsou zdánlivě neškodné. Těmi jsou odvádění pozornosti
a ukecávání dítěte, dokud nezmlkne.
Odvádění
pozornosti
Je důležité si uvědomit, že pláč nikdy nepřichází bez důvodu. A pokud ihned
začneme dítěti nabízet jiné podněty a nezjistíme příčinu rozladění, tak
očistnou emoci, jakou je pláč, přebíjíme. Dítěti začneme cpát zmrzlinu, aby přestalo
řvát, aniž bychom se pokusili zjistit, co se stalo. V dospělosti pak bude
zajídat emoce čokoládou nebo zapíjet alkoholem. Protože nebude jako dospělý
člověk schopné emoce projevit a nadále bude pláč potlačovat a zalepovat si pusu
nějakou náhražkou.
Ukecávání dítěte,
dokud nezmlkne
Čím více slov na dítě nachrlíme ve snaze ukončit scénu, tím hlouběji příčinu
breku zakopeme. Vyjadřujeme tak nezájem a dopouštíme se velké chyby.
Tyto dvě
strategie jsou cesta do hrobu. Namísto nich lze použít dvě techniky. Za prvé,
namísto toho chrlení a snahy dítě okamžitě utnout, je lepší neříkat nic a
nechat ho se projevit. Na konci pláče totiž může být poměrně snadné vysvětlení
přímo z jeho strany. A za druhé, místo toho, abychom jeho trápení
zesměšňovali, buďme na jeho straně a mějme pochopení pro to, co prožívá.
Ema dneska
skládala puzzle. Vysypala si je na zem a vkládala je na podložku. V cuku letu
u ní byla Bětka a snažila si je narvat do pusy. Emča začala plakat a posílat ji
pryč. Odnesla jsem Betku na druhou stranu místnosti a postrčila Emu, aby
pokračovala. Jakmile ale viděla, že se zase ségra blíží, začala panikařit, a
jak se snažila puzzle co nejrychleji složit, celé se jí pohnuly a rozpadly. Normálně
bych jí asi řekla, co vyvádí, že se nic neděje. Po včerejším webináři jsem v sobě
zkusila najít pochopení. Já jsem fakt výbušná. Ale možná že za to vážně nemůžu
a je to ta stará zakořeněná výchova předávaná z generace na generaci.
Takže jsem k Emče přišla, dala jsem jí desku na krabici, narovnala jí
puzzle a s na mě neobvykle klidnou hlavou, jsem jí vysvětlila právě
vzniklou situaci. Světe div se, Emča už ani nepípla a za chvíli mi přinesla
složený obrázek.
Ona to není žádná
věda. A vlastně na tohle člověk nepotřebuje ani žádný webinář, je to naprosto
intuitivní věc. Ale ty vzorce jsou, podle mě, v nás tak strašně silně
ukotvené, že je dost náročné, kotvu zvednout. Já si doteď pamatuju jednu oslavu
narozenin nebo svátku. Klasická oslava. Máma, táta, brácha, babičky a děda.
Vznikla tam nějaká situace, kterou už si přesně nevybavím, ale rozbrečela jsem
se. Všichni to začali zlehčovat a babička mě poslala podívat se k zrcadlu,
abych viděla, jak se mi klepe bradička, jak natahuju. A jak jsem ošklivá.
Dodnes je to ve mně jak v hubené koze. Tehdy to byl přesně ten vzorový
případ, kdy jsem prožívala nějaké své osobní drama. Nikdo pro mě neměl
pochopení, protože to podle všeho, byla nějaká banalita. Ne tak ale pro mě. A
to je něco, čeho se chci u svých dětí vyvarovat. Ano, někdy přijdou záchvaty
pláče, které je třeba rázně utnout. A víte, co je spustilo a proč se tak
chovají. Že jsou třeba unavené nebo hladové. Protože co si budeme povídat,
spousta slz je vyvolaná právě základními fyziologickými potřebami. Ale někdy u
té situace nejste, nevidíte dovnitř, co vaše dítě prožívá.
Pláč je nejlepší
nástroj, jak vyplavit nahromaděné emoce. Jak jsem psala i v minulém článku,
vyplavují se při něm hormony a dochází k očistě. A je asi užitečné nechat
děti se svými emocemi pracovat. Než se z pláče stane nástroj na vás, na
rodiče. Děti jsou strašně vyčůrané (pardon ten výraz, ale je to tak) a brzy
zjistí, že vás brekem můžou vydírat. Nasadí si do hlavy rovnici: „Když brečím,
uděláš pro mě cokoliv.“ Ale jen za předpokladu, že budete aktivně využívat
uplácecí strategie. Pokud dítě naučíte na úplatky a budete jeho pláč zastavovat
tím pověstným zalepováním pusy něčím lákavějším, brzy se naučí, že vás takto
může ovládat. A to už je celkem drsný.
Komentáře
Okomentovat