Když Borůvka říká pravdu
Tak nevím, jestli
můj dotaz ohledně tohoto článku zůstal bez odezvy proto, že maminy nevědí, o
čem to mluvím nebo se opravdu bojí číst pravdu.
Porovnávání,
srovnávání, soutěžení, to všechno jsou fenomény dnešní doby. Možná nejen té
dnešní, ale minimálně se o tom víc mluví. Nemyslím si, že by se s tím nikdo
kromě mě nesetkal. Nebo o tom možná jen nikdo nechce číst, protože ho to buď
nezajímá, nebo se ho to nijak nedotýká.
Zkuste si sednout
na dětské hřiště, kde je hustější koncentrace maminek a chvíli poslouchejte.
Určitě hraje roli to, že jsme s dětmi zavřené doma poměrně dlouhou dobu a
naše dny probíhají vesměs stejně. Nemáme tak extra velké zážitky. Takže když se
potkáme, tak se většinou řeč stáčí k dětem. Což je přirozené. Ale nejednou
jsem byla svědkem hovoru, který byl trochu jiného charakteru. Musím ještě
zmínit, že je důležité, jestli se maminky spolu víc znají nebo jestli na sebe
na hřišti jen občas narazí. Chodím trochu kolem horké kaše, ale teď tedy k věci.
Já nejsem
soutěživý člověk. Nebo tak asi zdravě. Ale ve sportu, ne v běžném životě.
Jsem spokojená s tím, co mám. A co nemám, tak buď bude časem, nebo se
prostě smířím s tím, že to nejde. Ale rozhodně mě nesžírá závist. Proto
když se objeví někdo, kdo se mě k soutěžení snaží vyprovokovat, stahuju se
do svojí ulity, protože je mi to krajně nepříjemné. Někomu se totiž moje
dosavadní štěstí podaří lehce nahlodat a trvá mi dlouho, než se zase srovnám.
Proto se takovým lidem co možná nejvíc vyhýbám, nevyhledávám jejich společnost
a kontakt omezuji na minimum. Měla jsem jedno materialistické období, do
kterého mě uvrtal můj tehdejší partner a fakt, že se náš vztah rozpadl, dost
možná závisel právě na tom, že já neměřím hodnotu života věcmi, ale pocity,
zážitky, skutky, apod. Být skromný je podle mě to největší bohatství. To je
trocha té dospělácké soutěživosti. Jenomže. Tahle soutěživost se snadno přenáší
na děti. Respektive ne, že bychom ji v našich dětech vypěstovali, ale
některé matky, i otcové, si ze svých dětí dělají nástroj, jak si naplnit
vlastní ambice a ostatním zalepit pusu.
Začíná to vlastně
úplně nevinně. Ono čím menší miminko, tak tím menší pravděpodobnost toho, že by
bylo v něčem horší/lepší, než to druhé. Ale třeba takové kojení. Nekojené
dítě se dnes zkrátka nenosí. Spousta maminek nemůže nebo nechce svoje děti
kojit, neudělá pro to třeba maximum, bojí se o ně, že jim umřou hlady, než si
jednoduše vezmou to prso a začnou pořádně pít, tak jim dají láhev. Je to dost
kontroverzní téma, takže se do toho pouštět nebudu, protože kupříkladu s přístupem
ke kojení v českých porodnicích absolutně nesouhlasím, ale to je teď
vedlejší. Ale dítě, co pije od malička z flašky, je pro některé maminky
prostě loser. Střídají se pohledy opovržení, odmítnutí, ale ať nežeru, někdy i
soucitu. Lepší o tom někdy nemluvit, jestli kojíte nebo ne. Fakt. Někdy je mi
těch holek, co nekojí líto, jak se musí obhajovat, proč vlastně. Co je komu
vůbec do toho? No nic, pak třeba dudlík. Dát dítěti dudlík = neschopnost ho
utišit. Já jsem oběma holkám ten dudlík nacpala, protože jsem si nemínila
nechat vyřvat mozek z hlavy. Ema ho hodila v roce a půl kočičkám, a
byl klid. Bětka, to uvidíme. Ale věřte nebo ne, do lavice v první třídě si
s ním nesednou. No každopádně. „Ježiš ona má dudlík? Vždyť to kazí kojení.
A bude mít křivé zuby.“ Asi tak. Dát dítěti šidítko, proboha! Co jste to za
lidi? No a když poskočíme od toho novorozeného miminka cca o tři až čtyři
měsíce dál, nastává první vývojový stupeň, který posouvá rychlejší děti o deset
délek dál. Překulení. Ambiciózní maminky sedí u miminka od rána do večera a
podsouvají mu hračky, aby mohly na sociální sítě dát příspěvek, že se jejich
ratolest přetočila na bříško už ve třech měsících. Nadouvají se jako holubi a
sbírají lajky a pochvalné komentáře od ostatních maminek, ve kterých už v tu
chvíli roste vztek a okamžitě běží ke svým dětem, které se ještě ani náznakem
na bříško netočí. Víte, kolik pocitů méněcennosti může taková fotka vyvolat? No
a pak už to jde souměrně s vývojem dál a dál. Přetočení na obě strany na
bříško, uchopování hraček, přetočení na záda, šikmý sed, sed, plazení, lezení,
stání, chození, odplenkování. A takhle bych mohla pokračovat donekonečna.
Teď zpět k situaci
na pískovišti. Když se zaposloucháte do hovoru dvou maminek, které se očividně
příliš neznají, tak si všimnete, že hrají takový slovní ping-pong. Nenechte se
zmást používáním první osoby množného čísla, tedy my. To je mateřský plurál,
pokud jste o něm ještě neslyšeli, což pochybuju, protože ten se u nás velmi
rozšířil. „My už sedíme.“ – „Hm, my ještě ne.“ První maminka nasadí
vítězoslavný výraz a druhá maminka je v tu chvíli chodící Etna. „My už v půl
roce spíme celou noc.“ – „Hm, my jsme dneska řvali celou noc. Vůbec jsem se
nevyspala.“ – „Ježiš, to je mi líto, ale třeba už to bude taky brzy v pohodě.“
První maminka úplně fresh vozí kočárek, zatímco její starší dítko si spokojeně
hraje na písku a ta druhá, vynervená s kruhy pod očima, nervózně pohupuje
kočárkem, aby už miminko konečně usnulo a řve přes celé hřiště na své
prvorozené dítě, aby slezlo dolů. Nemůže totiž přestat houpat a běžet za ním.
No, to by asi jako příklady stačilo. A já se ptám. Kde se bere ta lidská potřeba
soupeřit s ostatními prostřednictvím kojence, batolete, předškoláka? Já
bych si jen dovolila podotknout, že se všude píše jedna velká pravda, kterou ale,
bůh ví proč, nejsme schopni si vštípit. KAŽDÉ DÍTĚ MÁ JINÉ TEMPO. Jedno vám
začne chodit v osmi měsících, druhé ještě v roce a půl leží na zádech
a prohlíží si obrázky, další se rozeběhne v den svých prvních narozenin. A
proboha! Je to v pořádku! To, že dostanete v očkovacím průkazu
tabulku s psychomotorickým vývojem dítěte, neznamená, že je takhle
naprogramované a bude to dělat přesně tak, jak je tam psáno a ukázáno na
obrázku. To je jako kdybyste dostali před narozením vašeho dítěte nějakou
brožuru s fotkou dítěte, které bude mít hnědé vlasy a hnědé oči a vám se
narodilo modrooké blonďaté dítě. To jako taky propadnete depresi, že to je
jinak?
Nedávno jsem
mluvila s kamarádkou, která má malé miminko. Prcek od narození špatně
spinká, docela bojovali s kojením, ona je unavená, ale den ode dne se to
lepší. Nicméně o nějakém dlouhém, kontinuálním spánku, nemůže být řeč. Načež
její známá, která je se situací seznámena, přišla, že jí její holčička spí
celou noc. Jak je to hustý, že ji jako nemůže ani probudit. A začala to té mojí
utahané nevyspalé kamarádce říkat. Takový člověk dle mého názoru absolutně
postrádá dar sebereflexe a empatie. A víte, co mi z toho zase smrdí? Ta
soutěživost. I v něčem, co člověk nemůže ovlivnit, s čím se miminko
dost možná rodí, protože už je to tak i v bříšku, s vámi budou takové
osoby soutěžit. Nebo třeba zuby. To je podle mě největší bizár. Povyšovat svoje
dítě nad jiné proto, že už má deset zubů, zatímco tomu druhému leze sotva první
a ještě z toho mít radost. No tak kde to jsme? Mám si pak sednout před
svoje dítě s hypnotickým zařízením a vtloukat mu do hlavy, ať mu rostou
zuby, abych to té šílené matce mohla děsně natřít? Nebo jít na implantační kliniku
a nechat je miminku nastřelit?
To jsou věci,
které já nikdy nepochopím. A jak jsem říkala, jsou lidé, kteří ve mně umí
takový pocit neschopnosti a zodpovědnosti za vývoj mého dítěte vyvolat. Už jsem
se, tuším, kdysi zmiňovala o tom, že mám sklony k sebemrskačství a beru si
všechno hodně osobně. Takže když Ema do patnácti měsíců nechodila, kolem všude
běhaly roční děti a maminky se divily, že ještě Ema v tomhle věku nechodí,
dávala jsem si to za vinu. Když se Bětka zasekla na plazení a nechtěla lézt,
tahala za sebou jednu nohu a přitahovala se ručičkami, pro jistotu jsem si
nechala vypsat žádanku na neurologické vyšetření, aby mi potvrdili syndrom
dráždivého dítěte, protože další selhání už bych neunesla. Strašně dlouho mi
trvalo, než jsem se dostala do fáze, ve které jsem teď. Do fáze, kdy mi tohle
všechno přijde směšné. Než jsem se začala soustředit jen na vlastní děti a
přestala řešit ty ostatní. Protože ty nevychovávám, nemám je doma. Nevím, jak
se chovají, jak spí, jedí. Protože zkrátka a jednoduše nejsou moje. Pro mě jsou
důležité moje děti. Emička je pro mě důkazem, že ač přijdou mnohé věci mnohem
později, stejně se je děti naučí. A nejlepší, co můžete udělat, je neposlouchat
okolí, které vám bude nasazovat brouky do hlavy. Proč má ještě plenku? Proč má
ještě dudlík? Ona ještě nemluví? A kdy už začne říkat R? To se neumí sama
obléct? Ty jí ještě utíráš zadek? A víte, co jim můžete směle říct? „Starejte se o sebe!“
Komentáře
Okomentovat