Sbohem, ID, vítej EGO
Už to bude
sedmnáct měsíců, co jsem přivedla na svět to malé ID, které toužilo jen po tom
mít plné bříško, spinkat a nemít v plínce mokro. Denní náplní bylo jen
uspokojování potřeb a rychle se naučila si o to říct. Všechno bylo řízené
podvědomím. Přesně tak, jak to strýček Sigmund popsal.
Od malička na Em
ale působí sociální složka, tak se naše malé ID přetváří v neuvěřitelnou
osobnost, která se čím dál tím víc prosazuje. Co den, to originál. Někdy
nestačím zírat, co se jí v té hlavičce urodí. Je jako houba, která do sebe
nasakuje, co se jen dá. Většina maminek jistě zná pocit, kdy se vám zdá, že
veškeré dovednosti, které dětem předáváme, přichází nazmar. Opak je pravdou. V té
malé mozkovně existuje úložiště dat, kam si to všechno prcci střádají a jednoho
krásného dne, když se jim to zrovna hodí, se s něčím vytasí. Například já
Emče pokaždé, když ji obouvám, říkám, co dělám. Něco ve stylu: „Tak Emí,
nandáme boty, jo?“ Minulý týden si sedla, vzala svoje bačkůrky do ruky a pravila:
„Bo-tyyyy.“ Koukala jsem na ni jako puk a málem mě to dojalo až k slzám.
Dneska přidala: „Koooou-kej. Ma-miiii. Bo-tyyyy.“ Do toho se začne točit kolem
do kola a povídá: „Kolo, kolo. Bác.“ Takže matky, perte to do těch špuntů, seč
vám síly stačí. Ty naše houby toho dokážou absorbovat daleko víc, než si my
vůbec dokážeme představit. Občas mi to připomíná studium cizího jazyka. V jistou
chvíli se dostanete do fáze, kdy máte pocit, že stagnujete. Ačkoliv se učíte,
mluvíte, tak zlepšení nepřichází. Pak ale, jako rána z čistého nebe,
přijde. Najednou zjistíte, že mnohem lépe komunikujete, s lehkostí a bez
nutnosti pořád o tom, co říkáte, přemýšlet. A takhle je to i s dětmi. Ať
se snažíte sebevíc, ty dvě bulvy na vás zírají a z pusy nevychází nic, než
skřeky. Denně děláte paci paci a připadáte si jako pitomci a pořád ty dvě
civící žárovky. A jednoho dne slyšíte máma a drobek tleská ručičkama. Ta dřina
opravdu stojí za to.
Horší je ale
fakt, že začíná chápat i zákon akce a reakce. Když něco vyvede, tak občas
dostane přes packy. Do interní paměti si uložila, že existuje trest. Pokud jí
zakážu akci, kterou ona nutně potřebuje vykonat v co nejmíň vhodný čas,
následuje reakce. Neváhá běžet přec celý pokoj a udeřit mě pěstičkami. Na což
pochopitelně není možná jiná reakce, než můj trest. A přichází slzy. Je fakt,
že to zkusila jen dvakrát a od té doby stačí zdvihnutý prst. Pak sebou plácne
ostentativně o zem, bouchne se vší silou do hlavy, uchopí předměty nacházející
se v bezprostřední blízkosti a hází jimi do všech stran. Jestli je toto
počátek vzdoru, tak nechci vidět pokročilou fázi. A hlavně nevím, jak budu já
schopná krotit emoce. Od sousedů, kteří mají tříletou holčičku, se den co den
ozývá hysterický řev. Nejdřív maminčin a záhy ten dětský. Prakticky za celou
dobu, co tu bydlíme, tak jsem nezažila, že by vylezla sousedka s úsměvem ve
tváři. Ptám se tak sama sebe, jaký postoj budu zaujímat já za rok a půl. Ráda
bych si uchovala zdravou mysl a hysterii se vyhýbala obloukem. Ovšem když vidím
Emču, kterak drží sousta od oběda v ruce, kterou napřáhne do strany a s vyzývavým
pohledem na mě kouká. „Emčo, opovaž se to hodit na zem!“ Ema hodí ďábelský
škleb a sousto padá k zemi a za ním v zápětí hned další a další. Děti
prý tímto zkouší, za jak dlouhou dobu překoná jídlo dráhu letu. A rovněž jaký
zvuk se při dopadu na zem ozve. Nevěřím. Ta naše žížala to dělá naprosto cíleně
a s ohromnou chutí.
Naposledy jsem
sklopila uši po závěrečné lekci plavání. Tuze mě to bavilo tam s Em chodit.
Nejen, že jsme měly napříč týdnem společnou aktivitu mimo domov, ale též se
Emča socializovala a učila se novým věcem. Po těch deseti lekcích udělala
neuvěřitelný pokrok. Ačkoliv jsem byla přesvědčená, že budeme chodit dál, má
drahá dcera mě vyvedla z omylu. Lehce a v kostce vás zasvětím do
toho, jak hodina obvykle probíhala. Pozdravili jsme se, vymáchali jsme uši,
udělali bubliny do vody, položili dítka na záda, nalepili obrázky na roletu a
pak už přišla hlavní náplň. Skákání do vody a potápění. Zatímco na první hodině
se lekala i při polití hlavy konvičkou, tak poslední hodinu jsem ji nemohla
udržet na okraji bazénu. Nejvíc Emu bavilo sedět právě na okraji a cákat
nohama. Další fáze byla ve stoje, kdy jsme přeříkávali básničku: „My jsme malí
námořníci, my pijeme rum. My se vody nebojíme, uděláme ŽBLUŇK!“ A hopli pěkně
po nohách do vody. Poslední fází byla šipka z kleku. Mezitím nějaké to potápění
apod. Každopádně, Ema vždycky spolupracovala. Dělala to, co se po ní v danou
chvíli chtělo. Důvod, proč jsem se rozhodla, že nebudeme pokračovat, byl ten,
že na poslední hodině se Emi rozhodla, že nepůjde s davem. Takže zatímco
děti skákaly šipky do vody, naše madam seděla na okraji bazénu a cákala
nožičkama. Když pak měla klečet v klidu a skočit šipku, rozhodla se, že
skočí jen tak mezi řečí do vody po nohách. Když se měla držet tyče a houpat se
do rytmu říkanky: „Houpy, houpy, co si žabák koupí? Koupí on si za kačku,
veeeeelikánskou žvejkačku.“ – chtěla mě zrovna vískat ve vlasech a dloubat se
mi v nose. Uznala jsem, že organizovaná zábava v bazénu už není to
pravé ořechové. Je mi to fakt líto, protože to bylo docela v tom stereotypu
plynoucích dní na rodičovské vzrůšo. Ale údajně by tu někde mělo být rodinné
centrum. Tak zkusíme organizovanou zábavu na souši. Jen se obávám, že to bude
ještě horší, protože v té vodě přeci jen neměla moc kam utéct, protože se
mě po většinu času držela jak klíště. Ale v herně bude o poznání těžší
udržet její pozornost. Nu což, zkusíme to. Maximálně zase půjdeme na hřiště a
bude lítat jako tryskomyš a dělat to, co ona chce.
To je totiž Ema.
Ona od miminka nedělá to, co by měla. Ale jen a pouze to, co ona sama chce.
Ostatní lezou. Proč by lezla ona, když se může plazit? Všechny děti už před
rokem nebo v roce chodí. Ema? Když jsem zrovna přišla na to, jak je super
lézt, tak proč bych se pouštěla nábytku, když můžu na kolena a dostanu se tam,
kam potřebuju? Všechny děti dělají na povel plác do vody. Nebudu přece dělat
to, co všichni opakují jako opičky. Já se budu radši dívat té paní vedle na
hrudník a zkoumat, proč tam maminka nemá to samé. Je paličák a má svůj styl a
rytmus. Já se ji naučila brát přesně takovou a přestala jsem se už před pár
měsíci hroutit z toho, že ty milníky přicházejí o poznání později. Zvykla
jsem si na udivené pohledy, že ještě nedělá to, či ono. I na vychloubání ostatních
rodičů, že jejich ratolest je Superman. I na smích, že je Em vachrlatá. Ona to
těm nafoukům ještě ukáže. Protože to, co třeba nemá v nohách, má v hlavě.
Teda aspoň doufám.
Komentáře
Okomentovat